7 fabels en feiten over vrachtauto’s en bussen
Rijden op de autosnelweg staat hoog in het lijstje van mensen met rijangst. Maar een vrachtwagen of een bus inhalen op de autosnelweg is helemaal een crime.
Ik reed vorige week in de auto met iemand toen we een bus tegen kwamen. Welke buslijn is dat? Vroeg ze… lijn 73 antwoorde ik, en direct veranderde haar houding en raakte zij licht in paniek. Wat bleek, als kind is zij tussen de bus (lijn 73) en de stoeprand gekomen. Het is goed afgelopen maar deze situatie zit nog steeds in haar hoofd en haar gedachten zorgen er voor dat zij zich onveilig gaat voelen.
Ik geef je in deze blog 7 fabels en feiten over vrachtwagens en bussen. (de chauffeur kan natuurlijk ook een chauffeuse zijn en hij een zij!)
1: Grote voertuigen zien mij niet! De chauffeur ziet je wel, maar niet overal. Vooral bij vrachtwagens is de dode hoek groter. Dat komt door de hooggelegen positie van de cabine en de grootte van het voertuig. . Om het gevaar van de dode hoeken bij voertuigen op te vangen, wordt gebruikgemaakt van de dodehoekspiegels. Maar om er zeker van te zijn dat de chauffeur je hebt gezien, zorg er dan voor dat je oogcontact met hem krijgt…
2: Grote voertuigen zijn altijd langzaam! Bij het optrekken zijn vrachtwagen minder snel dan personenauto’s. Dat komt natuurlijk door hun afmeting en door de lading. Vergis je niet als deze leeg is of geen oplegger hebben kunnen zei net zo snel als een personenauto zijn maar als ze eenmaal op gang zijn dan rijden ze de maximale snelheid van 80/85 kilometer per uur.
3: Grote voertuigen zwabberen altijd over de weg! ja en nee. Als een vrachtwagen/bus aan het zwabberen is dan kan het zijn dat de chauffeur even naar links of rechts kijkt. Hierdoor maakt hij een kleine stuurbeweging. Direct kijkt de chauffeur in zijn buitenspiegel of de vrachtauto nog binnen de lijnen rijdt en corrigeert hij de vrachtauto. Het zwabberen lijkt extreem omdat de auto breed en hoog is.
4: Sommige vrachtwagens zijn gigantisch breed! De maximum breedte van een vrachtwagen (uitzonderingen daar gelaten) is 2,50 meter. Een personenauto heeft gemiddeld een breedte van 1,80 meter. Dat scheelt dus maar 70 cm. Ze lijken vaak zo breed omdat ze ook hoog zijn en daardoor een stuk zicht wegnemen.
5: vrachtwagen wielen zijn echt mega groot! Als je naast een vrachtwagen rijdt dan zie je heel snel de wielen voorbij razen. Natuurlijk zijn de wielen groter dan bij een personenauto. De hoogte van de wielen vallen eigenlijk best wel mee. Ze zijn minder hoog dan je denkt.
6: Chauffeurs rijden altijd te lang en zijn daardoor altijd oververmoeid. Chauffeurs hebben te maken met de rust- en rijtijdenwet. Een chauffeur mag dagelijks niet meer dan 9 uur rijden. Waarvan er niet meer dan 4,5 uur onafgebroken gereden mag worden. Na de 4,5 uur moet de chauffeur een pauze nemen. Chauffeurs uit de Oostbloklanden willen de regels nog wel eens overtreden. Overigens niet slim, want er wordt streng gecontroleerd op de rijtijdenwet en de boetes zijn aanzienlijk. Daarbij is het natuurlijk ook levensgevaarlijk om te lang achter het stuur te zitten, hoe ervaren je ook bent!
7: Chauffeurs letten niet op of duwen maar door! Chauffeurs van grote voertuigen hebben een andere blik op de weg dan wij in onze personenauto. Wij kijken omhoog en de chauffeur kijkt op ons neer. Daar komt ook bij dat de vrachtwagenchauffeur buiten zijn cabine nog een heel stuk achter zich aan heeft hangen, de bak of de oplegger. Als hij gaat invoegen dan komt automatisch de hele lengte er achteraan. Als je in een situatie terecht komt waarbij het grote voertuig vast komt te staan en je weet niet of je voor of achteruit moet. Vraag het dan even aan de chauffeur, hij zal erg blij zijn dat je met hem meedenkt!
Wil je mijn facebook live in de herhaling zien? klik dan op deze link
Op jouw veilige kilometers,
Anesti.
PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!