4 tips wat je moet doen bij overstuur (achterwielslip)
Overstuur/achterwiel slip treedt op als de maximale grip van de achterbanden wordt overschreden.
Door bijvoorbeeld een te zachte band of een klapband. De auto glijdt als het ware over de achterbanden naar de buitenkant van de bocht. Het effect is dat de achterkant van de auto de voorkant dreigt in te halen.
Overstuur kan door een ervaren bestuurder ook bewust worden uitgelokt om sneller of makkelijker een bocht of bochtencombinatie te ronden, bijvoorbeeld bij rallyrijden. Achterwiel aangedreven auto’s zijn makkelijker tot overstuur te bewegen dan voorwiel aangedreven auto’s.
Voor de gemiddelde automobilist is overstuur (achterwielslip) gevaarlijker dan onderstuur (voorwielslip)
De meeste autofabrikanten kiezen daarom onderstuur als basisafstelling voor hun auto’s. De natuurlijke reactie van automobilisten in onverwachte situaties is namelijk gas terugnemen en dat corrigeert juist het onderstuur. Bij een overstuurde auto zal gas terugnemen het effect alleen maar versterken. Omdat dan de achterkant van de auto al een beetje scheef staat en door het loslaten van het gas wordt dit effect versterkt.
.
Wat moet je vooral NIET doen bij overstuur:
Hard remmen
Teveel gas bijgeven
Wat moet je wel doen bij overstuur:
VOORZICHTIG en GEDOSEERD het Gas loslaten;
of in geval van een voorwiel aangedreven auto gedoseerd gas bijgeven: door de dynamische aslastverplaatsing zal er meer druk op de achteras komen, met een stabiliserend effect als gevolg. Dit alles gebeurt heel erg voorzichtig met veel gevoel.
Ontkoppelen
Tegen sturen; waarbij de juiste methode de overpak methode is. (dit is de snelste manier van sturen)
Kijk waar je naar toe wilt.
TIP: wil je eens ervaren wat een auto allemaal kan of wil je een keer in een overstuur situatie komen.
Ga dan een keer karten. Op de kartbaan kan je alles proberen zonder dat je jezelf en andere in gevaar brengt. Dit kan bijvoorbeeld door te veel in te sturen, het gevolg is dan vaak dat de achterkant van de kart je gaat inhalen.
Of wat veel realistischer is…..Een slipcursus volgen; hier merk je direct het effect van je handeling EN krijg je uitleg van een antislipinstructeur. Houd facebook goed in de gaten.
Binnenkort is de slipcursus weer te volgen!!!
Op jouw veilige kilometers,
Anesti.
PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!