Studenten van hogeschool Zuyd Heerlen en Maastricht zijn op dit moment bezig met een project over Rijangst.

Na wat speurwerk over rijangst kwamen de heren Rick Wolfs en Jens Vanmechelen terecht bij Relaxed Driving omdat ze zochten naar ” een professionele partij die deze angst erkent en met ons in gesprek wil gaan”

Onder het mom van kennisdeling en toekomstgericht werken ben ik op deze uitnodiging ingegaan.

Wie zijn deze 2 heren en waarom hebben ze juist gekozen voor dit project?

Een korte introductie:

Rick Wolfs  
Ik studeer CMD (Communicatie en Multimedia Design) aan de Zuyd Hogeschool te Maastricht. Een half jaar geleden ben ik in aanraking gekomen met virtual reality waarbij ik een virtuele cruisetocht heb gemaakt voor ouderen met dementie. Hierdoor heb ik naast mijn passie voor auto’s ook een passie voor VR opgebouwd. Met dit project combineer ik mijn passie’s en bouw ik aan een toekomst.


Jens Vanmechelen
Ik studeer Healtcare engineering aan de Zuyd Hogeschool te Heerlen. Ik heb in het verleden een aantal projecten gedaan met virtual reality binnen de zorgbranche. Deze combinatie heb ik echter nog niet gezien, maar klinkt als een leuke uitdaging.


Waarom

Wij hebben beiden een grote passie voor auto´s en het autorijden. Wij wisten dat we voor onze afstudeerstage iets wilde gaan doen met Virtual Reality in combinatie met autorijden. Na een aantal brainstormsessies kwam het topic rijangst ter sprake. Op basis hiervan hebben wij een klein beetje onderzoek gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat ongeveer 1 op de 17 mensen last heeft van rijangst. Dit is natuurlijk een zeer grote groep en deze mensen zouden wij graag willen helpen, zodat zij met net zoveel plezier in de auto kunnen stappen, zoals wij dat doen. Tijdens ons afstudeerproject onderzoeken wij het desensibiliseren van rijangst door middel van Virtual Reality.

Meer weten over Jens en Rick? 


Tijdens ons 2 uur durende gesprek! kwamen onder andere de volgende vragen aan de orde:

1. Kan Virtual Reality helpen tegen rijangst?

2. Wat is een absolute “must” bij een simulator?

3. Welke opbouw van Exposure (bloorstelling) is er nodig?

4. Hoe Rieëel moet een simulatie zijn?

5. Wat zijn de voordelen van een simulatie ten opzichte van een Rijangst Reductietraining?


De korte versie van de antwoorden:

 

1. Ja, V.R. kan zeker helpen tegen rijangst, juist omdat de stap kleiner is om daadwerkelijk je angst aan te pakken zonder daadwerkelijk “echt” te rijden.

 

2. Belangrijk bij een simulatie is dat het “echt voelt” en zoveel mogelijk zintuigen kan simuleren zoals reuk, tast en zicht. We hebben gesproken over druksensoren in het stuur en in de stoel maar ook over een eye tracking device, zodat gevolgd kan worden waar de cliënt naar kijkt.

 

3. Opbouw van het daadwerkelijk rijden op de autosnelweg was; niet direct gaan invoegen en rijden, maar eerst op een rustig weggedeelte waarbij verkeersintensiteit minimaal is te oefenen. Het werken in niveaus van makkelijk naar moeilijk blijkt makkelijk te implementeren alsmede ook de keuzes die de cliënt kan maken in het te rijden traject.

 

4. Een zeer goede vraag! Hoe rieëel moet een simulatie zijn? En daar kwam uiteindelijk uit dat de simulatie een simulatie moest blijven. Zodat er ruimte blijft bij de cliënt dat het om een simulatie gaat en niet echt gebeurd, zodat er zelfs ruimte is om de ergste scenario’s daadwerkelijk uit te voeren. Wat gebeurt er nu als ik tegen een vangrail aankom?

 

5. De grootste voordelen van V.R. zijn:  Veilige omgeving,(uiteindelijk) Elke mogelijke situatie nabootsen, Stoppen wanneer het echt niet gaat (noodknop), kosten, tijd en milieu besparend, oefenen wanneer je wilt, In je eigen tempo je angst aanpakken. Met meer vertrouwen in een echte auto stappen om verder te oefenen.

 

Al met al een grote stap voorwaarts in het aanpakken van (snelwegangst) en dat kunnen de mannen niet alleen ze hebben hulp nodig!



Vandaar de volgende vraag:

 

Laat hieronder weten waarom jij de geschikte kandidaat bent voor een interview over snelwegangst?

 

En als klap op de vuurpijl mag jij misschien als eerste gebruikmaken van de proefopstelling!

 

Heel veel succes en op jouw veilige kilometers!

 

Anesti.