Lekker ontspannen rijden willen we allemaal, ongeacht de leeftijd.
Maar heb je last van fysieke spanningen zoals rugpijn na een uurtje sturen?
Een verkrampte nek, hoofdpijn, last van je enkel of knie?
Wuif ze niet weg, deze klachten hebben een oorzaak!
En ze zijn relatief makkelijk op te lossen door de volgende tips toe te passen.
Oorzaken
Vaak wuiven we de klachten weg met ouderdom of slijtage wat vaak niet terecht is.
Met name de rugklachten komen veel voor.
Dit kan veel oorzaken hebben die een fysiotherapeut kan vinden.
Een goede zithouding / stuurhouding is daarom belangrijk.
Heb je een portemonnee in je kontzak zitten tijdens het rijden?
Zo ja, dan zit je (vaak) jaren scheef op je stoel. Wat zorgt voor rugklachten.
Haal je broekzakken leeg voordat je in de auto stapt!
En gebruik de lendensteun als je die hebt (dat is die bobbel in je rugleuning voor de onderrug)
Laat deze de onderrug lichtjes ondersteunen.
Stuurhouding
Een juiste zit/stuurhouding is het meest onderschatte onderdeel van het autorijden.
Je stapt in, zet de spiegels even goed en weg zijn we. Zo gaat het meestal.
Mensen met rijangst zijn vaker iets meer gespannen tijdens het instappen en deze stap overslaan voelt het autorijden niet lekker.
Zonder de juiste aandacht te geven aan de zithouding en/of stuurhouding heb je niet het juiste gevoel en controle over de auto.
Zit je te ver naar achteren dan voel je niet wat de auto doet en je zicht is niet optimaal naar voren. Je kijkt als het ware tegen je dashboard aan.
(denk maar eens aan de petjes van 18 jaar) want het ziet er natuurlijk wel stoer uit!
Liggend rijden.
Dan hebben we nog de andere stuurhouding, dat is diegene die met de neus op het voorraam plakken.
Deze mensen willen alles heel graag zien.
Nadeel is dat je geen stuurvrijheid hebt wat ervoor zorgt dat uitwijken bijna niet mogelijk is.
Hoe dan wel?
Belangrijk is dat je ontspannen in de autostoel zit.
Als eerste stel je ook de stoel in op de juiste afstand en verstel je daarna pas je spiegels.
Afstand: trap met je linkervoet het koppelingspedaal in tot de bodem, je knie moet dan licht gebogen zijn.
Leg je linkerhand bovenop het stuur ( 12 uur) je pols rust dan op het stuur en je hand zal licht over het stuur heen vallen.
De schouderbladen houden contact met rugleuning!
Stuurhoogte: bij veel moderne auto’s kan je het stuur in hoogte en diepte verstellen, dit kan je helpen bij punt 2. Let op dat het stuur niet te laag of te hoog staat.
Zithouding: als je zit probeer dan een vuist tussen je knieholte en de stoel te houden.
De rug heeft volledig contact met de rugleuning en de bovenkant hoofdsteun is gelijk aan bovenkant hoofd.
Als je het fijn vindt zoek dan met je rechterknie steun tegen de middenconsole ( automerk afhankelijk)
Zet de linkervoet zover mogelijk aan de linkerkant vaak is hiervoor een plaats gereserveerd kijk maar eens goed.
Als het lukt ook met de linkerknie steun zoeken bijvoorbeeld tegen de zijkant van de auto.
Stuurhouding: kwart voor drie, laat je ringvingers in de “spaken” van het stuur hangen en de duimen op het stuur ook dit is automerk afhankelijk.
Gebruik zoveel mogelijk de doorgeef methode tijdens het sturen. (klik op de link voor het filmpje)
Zithouding: een goede zithouding instellen kan dus wel even tijd in beslag nemen. NEEM DEZE TIJD !
Wat is het effect?
Door de bovenstaande punten toe te passen zie je misschien al een klein beetje wat je aan het doen bent.
Je zoekt namelijk zoveel mogelijk contact met je auto.
Kijk maar naar je knieën, duimen op het stuur, volledig rug contact en stuurhouding.Als we een kijkje gaan nemen bij de professionals dan zien we dit ook terug.
Let maar eens op bij de formule 1 of rally’s zelfs directiechauffeurs rijden op deze wijze en dat is niet voor niks!
Zij willen precies voelen wat de auto doet ofwel CONTROLE
Wat is jouw stuurhouding? en is deze daadwerkelijk ontspannen?
Laat jij je linker elleboog rusten op het randje van het raam of laat je je rechterhand op de pook liggen?
Waarom wel of waarom niet en herken je de gevolgen van een andere stuurhouding?
Is het nu zo erg om je handen een keer niet op het stuur te hebben maar aan de pook?
Natuurlijk niet.
Tijdens de trainingen zal je weinig horen over een stuurhouding, het is namelijk geen rijles.
Wat belangrijk is is dat je ervaart welke invloed je stuurhouding heeft op het rijden zodat je het kan aanpassen.
Laat het weten in het commentaarveld hieronder
Op jouw veilige kilometers,
Anesti.
PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jou vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!