10 tips voor een goede stuurhouding
Wat misschien wel het allerbelangrijkste is dat je gaat lezen vandaag.Heb je last van spanningen tijdens het rijden of doet je rug pijn na een uurtje sturen.
Verkrampte nek, hoofdpijn, last van je enkel of knie.Deze klachten hebben een oorzaak!
En zijn relatief makkelijk op te lossen door de volgende tips toe te passen.
Oorzaken
Vaak wuiven we de klachten weg met ouderdom of slijtage wat vaak niet terecht is.
Met name de rugklachten komen veel voor, vraag een willekeurige fysiotherapeut en waarschijnlijk zal de eerste vraag zijn.
Heb je een portemonnee in je kontzak zitten tijdens het rijden?
Zo ja (dan zit je al vaak) jaren scheef op je stoel. Wat zorgt voor rugklachten.
Haal je broekzakken leeg voordat je in de auto stapt!
En gebruik de lendensteun als je die hebt (dat is die bobbel in je rugleuning voor de onderrug)
Stuurhouding
Je stapt in, zet de spiegels even goed en weg zijn we. Zo gaat het meestal.
Zonder de juiste aandacht te geven aan de zithouding en/of stuurhouding heb je niet het juiste gevoel en controle over de auto.
Zit je te ver naar achteren dan voel je niet wat de auto doet en je zicht is niet optimaal naar voren. Je kijkt als het ware tegen je dashboard aan. ( denk maar eens aan de petjes van 18 jaar) want het ziet er natuurlijk wel stoer uit!
Liggend rijden.Dan hebben we nog de andere stuurhouding, dat is diegene die met de neus op het voorraam plakken.
Deze mensen willen alles heel graag zien.
Nadeel is dat je geen stuurvrijheid hebt wat ervoor zorgt dat uitwijken bijna niet mogelijk is.
Hoe dan wel?
Als eerste stel je ook de stoel in op de juiste afstand en verstel je daarna pas je spiegels.
- Afstand: trap met je linkervoet het koppelingspedaal in tot de bodem, je knie moet dan licht gebogen zijn.
- Leg je linkerhand bovenop het stuur ( 12 uur) je pols moet dan op het stuur rusten en je hand licht over het stuur heen vallen. schouderbladen houden contact met rugleuning!
- Stuurhoogte: bij veel moderne auto’s kan je het stuur in hoogte en diepte verstellen, dit kan je helpen bij punt 2. Let op dat het stuur niet te laag of te hoog staat.
- Zithouding: als je zit dan moet er een vuist tussen je knieholte passen en de stoel.
- De rug heeft volledig contact met de rugleuning en de bovenkant hoofdsteun is gelijk aan bovenkant hoofd.
- Als je het fijn vindt zoek dan met je rechterknie steun tegen de middenconsole ( automerk afhankelijk)
- Zet de linkervoet zover mogelijk aan de linkerkant vaak is hiervoor een plaats gereserveerd kijk maar eens goed. Als het lukt ook met de linkerknie steun zoeken.
- Stuurhouding: kwart voor drie, laat je ringvingers in de “spaken” van het stuur hangen en de duimen op het stuur ook dit is automerk afhankelijk.
- Gebruik zoveel mogelijk de doorgeef methode tijdens het sturen.
- Zithouding: een goede zithouding instellen kan dus wel even tijd in beslag nemen. NEEM DEZE TIJD !
Wat is het effect?
Je zoekt namelijk zoveel mogelijk contact met je auto.
Kijk maar naar je knieën, duimen op het stuur, volledig rug contact en stuurhouding.Als we een kijkje gaan nemen bij de professionals dan zien we dit ook terug.
Let maar eens op bij de formule 1 of rally’s zelfs directiechauffeurs rijden op deze wijze en dat is niet voor niks!
Zij willen precies voelen wat de auto doet ofwel CONTROLE
Jouw reactie is mij heel wat waard !
Heb jij nooit geleerd wat de doorgeefmethode is ?
Voor jouw waardevolle reactie leer ik je in 15 minuten GRATIS de doorgeefmethode aan.
Zodat jij ook als een pro kunt sturen!
Op jouw veilige kilometers,
Anesti.
PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jou vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!