5 strategieën bij grote voertuigen
Welkom bij dit nieuwe artikel wat dit keer gaat over het inhalen van vrachtauto’s.
Heel veel mensen vinden het spannend om een vrachtauto in te halen of tegemoet te zien.Vandaag gaan we hiervan de oorzaken bekijken.
Dus hoe het komt dat de spanning soms (te) hoog oploopt.Als eerste leg ik kort uit hoe het oog werkt en waarom je niet alles ziet wat je misschien wel denkt te zien.
En als tweede vertel ik welke strategieën je kunt toepassen om ontspannen een vrachtauto voorbij te rijden.
Heel veel mensen vinden het spannend om een vrachtauto in te halen of tegemoet te zien.Vandaag gaan we hiervan de oorzaken bekijken.
Dus hoe het komt dat de spanning soms (te) hoog oploopt.Als eerste leg ik kort uit hoe het oog werkt en waarom je niet alles ziet wat je misschien wel denkt te zien.
En als tweede vertel ik welke strategieën je kunt toepassen om ontspannen een vrachtauto voorbij te rijden.
Het oog
We hebben allemaal het rijbewijs en tijdens onze rijlessen is ons heel heel heel vaak verteld dat we goed moeten kijken.
Maar wat is nu goed kijken?
Als we ergens naar kijken zijn onze hersenen razend snel bezig om er een juist beeld van te maken.
Maar soms houden onze hersenen ons ook voor de gek, de zogenaamde optische illusie.
We zien iets wat eigenlijk niet kan.
Dus je focus kort verleggen naar een ander beeld zorgt ervoor dat we de beelden juist kunnen interpreteren.Voor leuke voorbeelden klik hier maar eens
Om even kort door de bocht te zijn, als je lang naar een bepaalde optische illusie kijkt worden bepaalde receptoren in je ogen vermoeid en ga je dingen zien die er eigenlijk niet zijn!Ook de wegbeheerders maken gebruik van optische illusies. Waarom denk je dat de kantstrepen op bijvoorbeeld 60 km/h wegen aardig ver van de daadwerkelijke kant afliggen?
Omdat dit ervoor zorgt dat de rijbaan smaller lijkt en daardoor de snelheid omlaag gaat. Of een dubbele doorgetrokken streep? Inderdaad ook dit zorgt ervoor dat de rijbaan smaller lijkt.
Precies wat de wegbeheerder voor ogen had!
En het werkt.
Maar wat is nu goed kijken?
Als we ergens naar kijken zijn onze hersenen razend snel bezig om er een juist beeld van te maken.
Maar soms houden onze hersenen ons ook voor de gek, de zogenaamde optische illusie.
We zien iets wat eigenlijk niet kan.
Dus je focus kort verleggen naar een ander beeld zorgt ervoor dat we de beelden juist kunnen interpreteren.Voor leuke voorbeelden klik hier maar eens
Om even kort door de bocht te zijn, als je lang naar een bepaalde optische illusie kijkt worden bepaalde receptoren in je ogen vermoeid en ga je dingen zien die er eigenlijk niet zijn!Ook de wegbeheerders maken gebruik van optische illusies. Waarom denk je dat de kantstrepen op bijvoorbeeld 60 km/h wegen aardig ver van de daadwerkelijke kant afliggen?
Omdat dit ervoor zorgt dat de rijbaan smaller lijkt en daardoor de snelheid omlaag gaat. Of een dubbele doorgetrokken streep? Inderdaad ook dit zorgt ervoor dat de rijbaan smaller lijkt.
Precies wat de wegbeheerder voor ogen had!
En het werkt.
Veel voorkomende fouten
Als je een vrachtauto wilt gaan inhalen zijn de meest voorkomende fouten die spanningsverhogend zijn:
- Te laat begonnen met het voorbereiden van het inhalen
- De beslissing maken op de buitenspiegel
- Snelheid verminderen
- Vlak achter de vrachtauto naar links verplaatsen.
- Te weinig volgafstand
Herken je er 1 of meerdere dan is dat een goed startpunt om je angst aan te pakken.
Strategieën
Nu we een klein beetje weten hoe een optische illusie in elkaar steekt gaan we nu eens kijken hoe het komt dat het zo lastig is die vrachtauto in te halen.
Als eerste lijkt de ruimte aan de linkerkant erg krap.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met punt 1 en 5. Je kijkt namelijk vanuit de rechterrijstrook naar links tegen de vangrail aan ( dit is ook krap)1. Als je ruim van tevoren al op de linkerstrook zit en de spanning loopt toch iets op kijk dan eens naar de auto voor je en naar zijn plaats op de weg (als hij past dan pas jij ook)2. Heb je de neiging om naar de vrachtauto te sturen of naar de vangrail wissel dan eens af met ver ( 5 auto’s) en kort naar de linker kantstreep te kijken. Blijf dit afwisselen!
Door het korte kijken kan je precies zien wat je daadwerkelijke plaats is.3. Let op dat je niet naar de vrachtauto zelf gaat kijken als je er naast zit.
Want waar je kijkt daar ga je naartoe en dat is nu net wat je liever niet doet.4. Haal meerdere vrachtauto’s bloksgewijs of met een constante snelheid in, dit betekent dat je niet naast de vrachtauto blijft rijden maar de positie tussen de beide vrachtauto’s in. Natuurlijk op de linkerrijstrook.
Als eerste lijkt de ruimte aan de linkerkant erg krap.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met punt 1 en 5. Je kijkt namelijk vanuit de rechterrijstrook naar links tegen de vangrail aan ( dit is ook krap)1. Als je ruim van tevoren al op de linkerstrook zit en de spanning loopt toch iets op kijk dan eens naar de auto voor je en naar zijn plaats op de weg (als hij past dan pas jij ook)2. Heb je de neiging om naar de vrachtauto te sturen of naar de vangrail wissel dan eens af met ver ( 5 auto’s) en kort naar de linker kantstreep te kijken. Blijf dit afwisselen!
Door het korte kijken kan je precies zien wat je daadwerkelijke plaats is.3. Let op dat je niet naar de vrachtauto zelf gaat kijken als je er naast zit.
Want waar je kijkt daar ga je naartoe en dat is nu net wat je liever niet doet.4. Haal meerdere vrachtauto’s bloksgewijs of met een constante snelheid in, dit betekent dat je niet naast de vrachtauto blijft rijden maar de positie tussen de beide vrachtauto’s in. Natuurlijk op de linkerrijstrook.
5. Bij het teruggaan naar rechts pas insturen zodra de lampen van de vrachtauto in je binnenspiegel zichtbaar zijn.
Nu heb je gezien welke strategieën ik gebruik om een vrachtauto in te halen.
Welke strategieën gebruik jij om een vrachtauto of ander groot voertuig in te halen?
Deel je commentaar zodat je er anderen mee helpt!
Welke strategieën gebruik jij om een vrachtauto of ander groot voertuig in te halen?
Deel je commentaar zodat je er anderen mee helpt!
deel jou inzichten in het commentaarveld hieronder
Heb jij ook last van spanningen tijdens het rijden of voel je je onzeker omdat je lang niet gereden hebt?
Neem vrijblijvend contact op.
Wij helpen je graag!
Op jouw veilige kilometers,
Anesti.
PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jou vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!