Spanning achter het stuur we maken het als bestuurders bijna dagelijks mee.
In een eerder artikel heb ik het gehad over het verschil tussen spanning en rijangst.
In het kort:
Spanning: Alertheid die nodig is om te kunnen reageren, op verschillende momenten in het verkeer.
Rijangst: Een constante alertheid zonder “rust” moment.
Vandaag wil ik graag 15 tips geven tegen lichamelijke spanning achter het stuur.
Omdat we vaak zelf niet doorhebben waar die lichamelijke spanning vandaan komt wil ik graag de meest voorkomende houdingen vertellen waarbij een verhoogde lichamelijke spanning tijdens het rijden kan optreden.
Als je een training hebt gevolgd heb je gemerkt dat er in het begin weinig gezegd wordt over een stuur of zithouding.
Omdat iedereen een eigen rijstijl heeft en zich in die houding prettig voelt. Na een aantal uren gereden te hebben en gesprekken met onze gespecialiseerde rijangst-coach zal de aandacht meer gaan naar een juiste en ontspannen houding.
Je hebt door de jaren heen een eigen houding en rijstijl ontwikkeld.
Ik ga je dus ook niet meteen vertellen dat je je handen op kwart voor drie moet houden.
Het is tenslotte GEEN rijles. Wel krijg je inzichten mee die verklaren waarom je iets beter wel kunt doen of liever laten.
NADELEN ZELF ONTWIKKELDE ZIT /STUURHOUDING
De nadelen van een voor jouw misschien prettige zit of stuurhouding hoeft niet per se ontspannen te zijn.
Het werkt vaak zelfs averechts.
Hoewel dit in eerste instantie meestal niet zo voelt.
Een snelle, alerte correctie is vaak niet goed uit te voeren met alle gevolgen van dien.
DE 15 SPANNINGSVERHOGENDE HOUDINGEN
- Linker elleboog op de deur leggen.
- Rechter elleboog op de armsteun laten rusten
- Met de linkerduim en wijsvinger sturen
- Met één hand sturen
- De linkerhand ondersteund het hoofd waarbij linker elleboog rust op de deur.
- Linkervoet staat niet op de voetsteun ( bij de meeste auto’s is dit links voorin de hoek)
- Knieën vinden nergens steun
- Rechtervoet maakt een te kleine hoek in het enkelgewricht
- Linkervoet zweeft ergens op de grond tussen de koppeling en de rem
- Je zit scheef op je stoel op één bil
- Met gestrekte ellebogen rijden
- In het stuur knijpen
- Stuur onderaan vastpakken
- Eén hand op de pook en één aan het stuur.
- Met opgetrokken schouders rijden
BONUS ééntje extra
Rugleuning te ver naar achteren of naar voren.
MAAR HET ZIT ZO LEKKER
Voor diegene die geen last hebben van spanningen tijdens het rijden is er weinig aan de hand. Je komt misschien wat vermoeider aan op de plaats van bestemming en dat is dan vaak ook alles.
Je begrijpt natuurlijk ook dat als je wel last hebt van spanningen achter het stuur dat het herkenbaar is in één van de bovenstaande punten. Doe er je voordeel mee en neem eens een juiste houding aan voor één maand en merk de verandering op.
Laat me in het commentaarveld hieronder weten welke “ontspannen” houding jij het meeste aanneemt. Om alvast een voorzetje te geven, ikzelf rijd af en toe met mijn linker elleboog tegen het raam. Na een lange rit voelt de linker nekspier wat verkrampt. (rekoefeningen doen dan vaak wonderen)
Na plaatsing van je reactie nodig ik je graag uit voor een GRATIS 30 minuten gesprek.
En wil je nog meer weten over spanningen en rijangst neem dan hier eens een kijkje. Vele hebben de sprong gewaagd en zijn daadwerkelijk van hun rijangst af! wat houdt je tegen…….Angst?
Hey wat een mooi blog weer🙂, eentje waar ik graag op reageer.👍
Ik rij dus graag met alleen mijn linker hand aan het stuur. Rechter hand rust dan vaak op mijn been. Mijn linker voet staat op de steun en dan rust mijn been tegen de deur.☺Ik merk wel dat als ik de auto in stap dat ik dan eerst even voel of ik goed zit. Haal dat een keer diep adem en laat mijn schouders zakken. Daarna start ik en rij ik weg.Waarschijnlijk doe ik onbewust toch iets aanspannen met mijn schouders met een lange rit want daarna voel ik mijn nek een beetje.🤔
Nu na dit blog lezen word ik me weer bewust van mijn rijhouding. Toch weer iets om over na te denken😉
Bedankt weer voor dit blog.
Hallo Claudia,
Wat een mooi compliment, dankjewel.
Super goed dat je nog steeds even je momentje pakt voordat je gaat rijden.
Pijn in je nek aan de linker zijde? Dan kan het zijn dat je linkerarm “harder” moet werken omdat deze alleen het werk mag doen.
Links ligt tenslotte op je been.
Succes met het aanpassen 🙂