8 tips tegen vermoeidheid en rijangst
Je mag rijden zolang als het je lukt zolang je het overige verkeer niet in gevaar brengt.
Beroepschauffeurs mogen niet langer dan 9 uur per dag rijden en 2x per week 10 uur.
Dat is best lang. Na 4,5 uur onafgebroken sturen moeten zij 0:15-0:30 minuten rust nemen.
De dagelijkse rust voor een beroepschauffeur is 11 uur. Per dag kunnen zij ongeveer 700 km rijden.
Nu ken ik verhalen van mensen die in 1 ruk naar Spanje rijden. Dat kan je een prestatie noemen of niet helemaal slim. Ik hoop dat je na het lezen van deze blog beter kunt relativeren.
Wist je dat?
1 op de 10 ongevallen worden veroorzaakt door vermoeidheid/slaapgebrek.
Tips tegen vermoeidheid.
1.Stap uitgerust in de auto. Ga niet vanuit je werk rijden, pak je rust voordat je de weg op gaat.
2.Zorg voor een actieve stuurhouding ; rechtop – armen licht gebogen.
3.Een bijrijder, liefst een vrouw, is een goede remedie tegen vermoeidheid. Liefst iemand die lekker kan kleppen.
4.De temperatuur in de auto aangenaam houden. Zorg er voor dat het niet te warm wordt want daar word je slaperig van.
5.Voor chauffeurs die niet vaak lange stukken rijden, is mijn advies 2 uur rijden, 0:15 minuten rust.
6.Bijna alle moderne auto’s zijn uitgerust met cruisecontrole. Maar als je lange stukken gaat rijden, zet dan de cruisecontrole niet aan. Het maakt je lui.
7.Met elk weertype in elk seizoen is de zonnebril noodzakelijk. Als je in de zon moet kijken dan worden je ogen zwaar, je gaat knijpen en daar word je moe van. Om dit te voorkomen zet een zonnebril op.
8.Nogmaals; zorg voor een actieve stuurhouding. 2 uur rijden en kwartier rust.
Blijf in dat kwartiertje niet in de auto zitten, stap even uit, hap frisse lucht, doe wat stretchoefeningen!
Herkennen van vermoeidheid.
1.Chauffeur heeft moeite met focussen.
2.Ogen worden zwaar en vallen langzaam dicht.
3.Dagdromen: het besef dat je ineens al weer een eind verder bent.
(dit hoeft niet echt vermoeidheid te zijn maar het kan een teken zijn)
4.Gevolg van dagdromen kan zijn dat je een afslag mist of dat er ineens een file opduikt.
5.Gapen; extra zuurstof happen.
6.Niet binnen de lijnen rijden.
7.Chauffeurs die vermoeid zijn kunnen gaan bumperkleven. Slaaprijders hebben dit niet in de gaten.
8.Geïrriteerd reageren.
Dus zodra jij of de bijrijder merkt dat één van de bovenstaande punten aan de orde is, stap dan uit en volg de 8 stappen uit de tips tegen vermoeidheid!
Laat het me weten in het commentaarveld hieronder en kom GRATIS op de VIP lijst te staan voor het Blij dat ik rij! seminar wat eind januari plaatsvindt!
Op jouw veilige kilometers,
Anesti.
PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!
Hallo Collega.
Excuses naar mij niet noodzakelijk. Lag gisteren om 22.00 al lekker op 1 oor. ?
Nuttig artikel en leuk geschreven. In de 8 tips tegen vermoeidheid: Punt 6 denkt ikzelf anders over. Cruise-control is 1 van de meest zinvolle uitvindingen van de afgelopen 20 jaar.
Groeten. Heiny
Hallo Heiny,
Gelukkig heb je geen excuses nodig.
Dank voor het compliment. Nu ben ik heel erg benieuwd WAAROM cruise control de meest zinvolle uitvinding is.
Natuurlijk bespaart het brandstof en daarmee het milieu.
Dat is geen discussiepunt.
Ik bekijk de cruise-control vanuit het oogpunt tegen vermoeidheid.
Op het moment dat je langere stukken gaat rijden zorgt cruise-controle dat je bijna niks meer hoeft te doen.
Je wordt er zeg maar “lui” van
Er is geen sprake meer van een actieve deelname.
Als voorbeeld neem ik even Duitsland waar het op sommige stukken rustig is waarbij je met gemak anderhalf uur kunt doorrijden op de cruise control.
Oud collega deed dit regelmatig en daarbij kwam stee vast de zin….. goh ik wist niet dat ik er al bijna was, het ging allemaal vanzelf. Heerlijk.
Ik ben er van overtuigd dat cruise-control bestuurders minder alert maakt in de verkeersdeelname.
Groet,
Anesti