Andere auto? 7 tips bij de aanschaf
Een nieuwe of andere auto kopen is altijd spannend. Je hebt tenslotte geld opzij gelegd om je vervoersmiddel te kopen. Voor de één is het een noodzakelijk kwaad voor de ander een droom.
Voor diegene die last hebben van spanningen tijdens het autorijden heb ik 7 belangrijke tips. Waarop je zeker moet letten. Een auto is niet alleen maar een vervoersmiddel het is: zoals Alfa Romeo pretendeert ook een emotie. Nu zeg ik niet dat iedereen meteen een Alfa Romeo moet gaan kopen. Nee lees maar eens verder.
Het karakter (overstuur / onderstuur) van de auto is belangrijk maar ook de soort vering, gewicht, geluidsdichtheid, banden, stoelen spelen een cruciale rol bij de aanschaf. Een kleinere auto bijvoorbeeld de Fiat Punto heeft een heel ander comfort dan een Rolls Royce.
Nu denk je misschien ja natuurlijk rij je in een Rolls Royce comfortabeler dan in een Fiat Punto en daarmee komen we aan op het punt van keuzes.
Welke keuze maak jij?
Het budget speelt een belangrijke rol in de keuze van je nieuwe auto. Laten we voor het gemak uitgaan dat je een redelijk nieuwe auto wilt aanschaffen waar de kop vanaf is. Een leuke middenklasser ligt rond de 15000 euro. Het is een kwestie van keuzes maken. Hieronder staan de 7 tips waarbij je zeker op moet letten mocht je last hebben van spanningen tijdens het rijden.
De 7 tips
Als het model van de auto je bevalt (en de prijs ook) ga je er als eerste inzitten. Hoe “voelt” de auto geeft hij voldoende steun aan de zijkant en in de rug. is de stoel en het stuur in hoogte verstelbaar? of is de zitting plat gezeten. Doe in ieder geval geen concessies aan het zitcomfort. Hiermee voel je de auto als het ware.
Pak dan het stuur eens vast. De één vindt een dikker stuur prettig de ander liever een wat dunner stuur. let ook eens op de structuur van het materiaal is het wat geribbeld of juist heel glad. Een wat grover / dikker stuur geeft letterlijk wat meer houvast.
Voel je je prettig ga dan eens een stukje rijden op verschillende soorten wegen. Begin eens bij de bochtige wegen waarbij je aardig wat moet sturen (liefst buiten de bebouwde kom) je zal dan de merken hoe de wegligging is. Helt de carrosserie over in de bocht dan is er sprake van een soepele vering een voorbeeld is de Nissan Almera. (of extremer de 2cv van citroën)
De nadelen zijn dat je de auto niet zo goed aanvoelt in de bochten met als resultaat dat je langzamer gaat rijden. Het voordeel is dat het heel erg soepel verloopt en je als het ware schommelt in de auto.
Voelen de bochtige wegen goed? dan is het volgende stuk weg aan de beurt, de autosnelweg. Op dit soort wegen is een ander comfort belangrijk. Het liefst voelen we zo min mogelijk wat de auto doet. In de weg zitten weinig bochten dus is een soepele vering wel zo prettig. Let ook eens op het geluid in de auto. Teveel herrie van de motor of banden heeft een negatieve invloed op de spanning die je ervaart.
Banden: niet meteen het eerste waar je aan denkt bij het kopen van een auto. Banden hebben een enorm effect op de ervaring tijdens het autorijden. Een brede band bijvoorbeeld 235 / 55 R 16 87 V zal een betere wegligging hebben dan een smallere band 155 / 55 R 16 87 V het is ook auto afhankelijk welke maat er gemonteerd wordt. Meer info over banden is hier te vinden. Ook het geluid wat een band maakt tijdens het rijden heeft invloed op je gevoel. Vraag naar een stilleband bij de bandenexpert hij kan er meer over vertellen.
Hoogte van de auto: Ook dit is persoonsafhankelijk de één zit liever in een hogere auto wat als voordeel heeft een makkelijke instap en meer overzicht. Je voelt je misschien ook wat zekerder omdat je veel ruimte om je heen hebt. Het nadeel van een hogere auto is de luchtweerstand en gewicht wat zorgt voor een hoger brandstofverbruik. De ligging is zeer stabiel door het gewicht. Het parkeren is dan toch weer wat lastiger. ook door de grotere dode hoeken.
Het zicht: Autorijden is kijken, dat weten we allemaal. De vraag die daarbij naar bovenkomt is dan: Hoe groot zijn de dode hoeken van de auto. En daar bedoel ik niet alleen naast je (de B stijl) maar ook vóór je (de A stijl) zoals de breed uitgevallen Opel Meriva (2005) deze staat bekend om zijn brede A en B stijl. Echt relaxed rijden is dan ver te zoeken. Hoe hoog is de voorruit? zeker als je wat langer bent kijk je al snel tegen de binnenspiegel aan.
Tijdens het seminar Blij dat ik rij! gaan we dieper in op de materie van het relaxte rijden hoe je dat nu eigenlijk goed voor elkaar krijgt. Deze tips hierboven zijn als het ware een startersgids, het echte werk vind je tijdens de Blij dat ik rij! evenementen.
Opties zoals elektrische ramen en spiegels of een op afstand te bedienen slot is leuk maar geen noodzaak. Vergeet niet waarom je een auto koopt. Het is een vervoersmiddel waarin je je veilig en vertrouwt moet voelen. Neem geen genoegen met “dat went wel” ! De auto past bij je en voelt goed of niet, zo simpel is het.
Nu is mijn vraag: wat voor een auto rij jij en waarom heb je voor deze auto gekozen?
Laat je reactie achter in het commentaarveld hieronder en krijg als eerste te weten wanneer het seminar Blij dat ik rij! plaatsvindt bij jouw in de buurt.
Op jouw veilige kilometers,
Anesti.
PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!