Auto in de slip 4 tips wat NIET en vooral wat WEL te doen
Eerst maar eens een paar technische termen zodat je straks weet waar het over gaat.
Onderstuur/voorwielslip: treedt op als de maximale grip van de voorbanden wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over devoorwielen naar de buitenkant van de bocht.
Wanneer kan je in een voorwielslip terecht komen?
Je komt in een voorwielslip als je voorbanden de grip verliezen in een bocht, je glijd als het ware rechtdoor. Dit kan komen door; weersomstandigheden (gladheid),
1.Te hoge snelheid
2.Zand,
3.Olie,
4.Modder
5. Bladeren op het wegdek.
6. Ook een zwaar beladen auto kan in een voorwielslip terecht komen. Door de lading verschuift het zwaartepunt van de auto naar achteren, waardoor de auto de neiging kan hebben om in een onderstuur (voorwielslip) situatie te raken.
Het opheffen van onderstuur kan alleen door te zorgen voor meer grip op de voorwielen.
Grip op de voorwielen
Door voorzichtig gas terug te nemen en minder te sturen zal het onderstuur verminderen.
Wat moet je vooral WEL OF NIET doen bij onderstuur:
NIET
Remmen of abrupt gas terugnemen; kan zorgen dat je van onderstuur (voorwielslip) in overstuur (achterwielslip) komt. Dit gebeurt echter op het moment dat de banden weer grip krijgen.
WEL
Minder gas geven door de dynamische aslastverplaatsing ten gevolge van de vertraging zal het gewicht van de auto meer op de voorwielen drukken. Deze verhoogde druk zorgt voor meer grip, waardoor de auto zal insturen. In normale taal is dat: iets gas loslaten zodat de auto een klein beetje afremt waardoor je weer kunt sturen. Dit duurt meestal wel even voordat je de grip voelt.
NIET
veel sturen helpt niet. De banden worden daardoor alleen maar meer belast, terwijl ze toch al overbelast waren. De auto dreigt dan rechtdoor te schuiven met gedraaide wielen.
WEL
Minder sturen, dit is best spannend omdat de weg meestal een bocht maakt in dit soort gevallen. Zorg er voor dat je ALTIJD KIJKT WAAR JE NAARTOE WILT!
Op jouw veilige kilometers,
Anesti.
PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!
Bedankt voor deze nuttige tips over slippen met de auto. Door een onverwachte stuurmanoeuvre bij slecht weer ben ik wel eens in een voorwielslip geraakt. Met meer geluk dan wijsheid is het goed afgelopen. Wat mij opviel, is dat je in zo’n geval de neiging hebt om impulsief te reageren. Dit werkt in de hand van de dingen die je vooral niet moet doen.
Ivan,
Je geeft een waardevolle aanvulling.
In een stress situatie reageer je instinctief en misschien wel impulsief.
Het komt erop neer dat je reageert zonder na te denken en dat kan goed aflopen zoals je ziet.
Om een reactie altijd goed te laten verlopen is trainen op specifieke situaties nodig.
Dit kan door een anti-sliptraining te volgen waarbij je de mogelijk en onmogelijkheden van jezelf en de auto ontdekt.
Ook een lege parkeerplaats bedekt met sneeuw is een goede manier om een vertrouwd gevoel te krijgen.
Het resultaat van deze combinatie zal ervoor zorgen dat situaties die dreigen verkeerd te gaan (slip) je vroeg kan ingrijpen om erger te voorkomen.
Dank voor je reactie!
Door de vele bladeren in mijn straat heb ik ook weleens last van slechte grip met mijn banden. Ik ga er in ieder geval voor zorgen dat ik minder scherp stuur en goed op mijn snelheid let. Ook zal ik de tips doorgeven aan mijn buurvrouw die dezelfde problemen ondervindt.