Al meer dan 30 jaar ben ik in het bezit van mijn rijbewijs en al die jaren heb ik het fout gedaan?” zei een cliĆ«nt verbaasd. In sommige gevallen sluipt een verkeerd patroon in je rijstijl, met de nodige gevolgen.

Gevolgen van verkeerde gewoontes

 

Deze gevolgen kunnen zijn:

  • Verkeerd kijkpatroon
  • Andere handelingsvolgorde
  • Een combinatie van beide

Veel mensen ontwikkelen hun eigen rijstijl, en daar is op zich niets mis mee. Als je echter een training volgt, kijken we naar de invloed van je rijstijl op je gevoel. Je volgt tenslotte geen rijles meer, want je hebt je rijbewijs al!

De handelingen die je tijdens de training aanpast, kunnen in eerste instantie zorgen voor een onaangenaam gevoel van bijvoorbeeld controleverlies. Terwijl je misschien dacht dat het handig was om je voet op de koppeling te houden of je hand op de versnellingspook, kan dit juist averechts werken.

 

Voorbeelden van Verkeerde Gewoontes

 

Een voorbeeld van een verkeerd kijkpatroon is bijvoorbeeld tijdens het invoegen op de autosnelweg meer in de linker buitenspiegel kijken dan in de binnenspiegel. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties omdat je mogelijk verkeer in je dode hoek mist, de snelheid onjuist inschat of ziet dat de auto verder weg dan dat deze lijkt.

Een verkeerde handeling kan zijn met de voet op de koppeling rijden of de koppeling op een verkeerd moment gebruiken. Dit kan niet alleen leiden tot onnodige slijtage van de koppeling, maar ook tot een minder soepele rijervaring.

Vandaag bespreek ik de basis van de rijhandelingen zodat je kunt controleren of je spanning hiermee te maken heeft.

Handelingen

 

Versnellen:

  • Linkervoet rust op de voetsteun.
  • Rechtervoet op of boven het gaspedaal.
  • Linkervoet drukt de koppeling krachtig in en schakelt bij ongeveer 2500 toeren.
  • Linkervoet laat de koppeling rustig in twee stappen opkomen en plaatst deze terug op de voetsteun links naast de koppeling.

Vertragen 1:

  • Linkervoet rust op de voetsteun.
  • Rechtervoet boven of op de rem.
  • Rem door tot de gewenste snelheid.
  • Daarna de linkervoet krachtig de koppeling indrukken.
  • Schakelen en de koppeling in twee stappen op laten komen.

Vertragen 2 (Rollend Vermogen):

  • Snelheid lager dan 20 km/h.
  • Bij weinig zicht eerst de koppeling in.
  • Rechtervoet boven de rem.
  • Is er zicht? Rechtervoet naar het gaspedaal en de koppeling rustig op laten komen.
  • Geen zicht of voorrang verlenen? Rem indrukken.
  • Bijna stil of helemaal stil? Terug naar de eerste versnelling.

 

Snelheden die bij de Versnellingen Passen

 

  • 0-20 km/h: 1e versnelling
  • 20-40 km/h: 2e versnelling
  • 40-60 km/h: 3e versnelling
  • 60-80 km/h: 4e versnelling
  • 80-100 km/h: 5e versnelling
  • 100-130 km/h: 6e versnelling

Als je auto geen zesde versnelling heeft, rijd dan in de vijfde versnelling tussen 80 en 130 km/h.

Van dit schakelpatroon kan worden afgeweken, bijvoorbeeld bij het invoegen op de autosnelweg, waar je in de vierde versnelling blijft en probeert de maximumsnelheid van de rechterstrook aan te houden (dit kan 130 km/h zijn).

Jouw Rijstijl Evalueren


Nu ben ik heel benieuwd: volg jij precies het protocol zoals hierboven beschreven? Welke handeling doe jij anders en waarom?

Laat je reactie achter in het reactieveld hieronder en als dank stuur ik je graag de PDF “De 10 Meest Pijnlijke Fouten tijdens Invoegen”. GRATIS toe

Door je rijstijl kritisch te bekijken en aan te passen waar nodig, kun je niet alleen veiliger rijden, maar ook comfortabeler en relaxter. Vergeet niet dat zelfs kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken in je algehele rijervaring.