Hoe ga je om met asociaal rijgedrag 3 tips. Kennis verlaagd rijangst.
Ja, hoe moeten we hier mee omgaan.
In het verkeer komen we het regelmatig tegen.
asociaal rijgedrag.
– Via de vluchtstrook een file inhalen/passeren
– Op een rijstrook blijven rijden die met een rood kruis is afgesloten
– Met 130 km p/uur langs wegwerkzaamheden knallen En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Deze overtredingen vallen onder het strafrecht en als je “gepakt” wordt dan zal je verantwoording af moeten leggen bij de officier van justitie.
En dan zijn er natuurlijk ook de ergernissen in het verkeer die onder asociaal rijgedrag vallen:
Ergernissen top 5
– Bumperklever
– Onnodig links rijden
– Rechts inhalen
– Te hard rijden binnen de bebouwde kom (meer dan 30 km/h)
– Geen richting aangeven
Als je dit rijgedrag tegen komt dan hebben we daar een sterke mening over.
Het vreemde is wel dat we heel vaak asociaal gedrag beantwoorden met asociaal gedrag. Door bijvoorbeeld te vloeken, gebaren te maken, middelvinger opsteken, langzaam voor een auto gaan rijden enz. enz.
Hoe kan je nu het beste omgaan met deze aso’s;
3 tips:
1. Jouw gedachten bepalen je gedrag; Bijvoorbeeld: je auto slaat voor het stoplicht af en je ziet in je binnenspiegel dat de bestuurder achter je heftige handgebaren maakt; gevolg is dat je nerveus wordt en de auto waarschijnlijk weer afslaat… Tip: op je spiegel zit een knopje waarmee je je zicht kan dimmen, heb je geen knopje draai dan je spiegeltje weg.
2. Meld asociaal gedrag; Persoonlijk ben ik er geen voorstander van klikken, maar als je echt asociaal gevaarlijk gedrag tegen komt in het verkeer, bel dan de politie 0900-8844 of als je anomiem een melding wilt doen dan kan dat via www.rijgedrag.nl/melden. Op deze site moet je het kenteken en de capriolen vermelden van de weggebruiker die zich heeft misdragen. Je kunt eventueel een filmpje uploaden. De bestuurder wordt geconfronteerd met zijn gedragingen. Er wordt gekeken of deze bestuurder een “verleden” heeft en hij/zij wordt in de gaten gehouden.
3. Stel je hebt een irritante bumperklever; ga dan niet je gram halen door op de rem te trappen maar zorg er voor dat deze bestuurder je kan inhalen. Je hebt tenslotte liever een aso voor je dan achter je.
Wil je mijn facebook live in de herhaling zien? klik dan op onderstaande link: https://www.facebook.com/anesti.bochem/videos/1686917267988865/
Als dank voor je reactie nodig ik je graag uit voor een kopje koffie en krijg je tijdens ons koffiegesprek inzichten en nog meer tips over hoe je met anderen in het verkeer om kunt gaan. (zonder daar zelf last van te hebben)
Op jouw veilige kilometers,
Anesti.
PS.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit artikel te delen op Facebook en Linkedin zodat ook jouw vrienden kunnen profiteren? alvast bedankt!
Ik vind tip 1 een beetje raar, draai je spiegels weg? Je hebt je spiegels toch om te kijken waar de rest van het verkeer is, door deze weg te draaien zie je niks meer. Je moet jezelf gewoon aanleren hier niks van aan te trekken. Zeker voor beginnende bestuurders is het zaak om het hoofd koel te houden.
Hoi Peter,
Dank voor je opmerking.
Het klinkt in eerste instantie inderdaad een beetje vreemd om je (binnen)spiegel weg te draaien.
Laat ik iets meer verheldering geven.
Het is met name de binnenspiegel, mensen met een verhoogde spanning of rijangst hebben de neiging om anderen niet tot “last” te willen zijn.
Gevolg: het vlotter dan nodig is over een kruispunt met haaietanden rijden om het gejaagde gevoel kwijt te zijn.
De focus ligt op dat moment op het wachtende verkeer achter je, terwijl deze juist op het kruispunt moet liggen.
Zet je de binnenspiegel op anti-verblindingsstand is er al een groot gedeelte van die spanning weg. Je ziet immers het wachtende verkeer niet meer.
Bij beginnende bestuurders wil deze techniek ook wel helpen, na een tijdje wordt het vervelend om elke keer die spiegel te verzetten en laten ze hem staan met het gevolg dat de focus niet meer achter ze ligt maar op het kruispunt waar deze moet zijn.