De vakantietijd breekt langzaam aan, of je nu in Nederland op vakantie gaat of misschien wel naar het buitenland één ding staat vast als je eerst een paar autokilometers gaat maken. WIE gaat ze maken?
Een mooie reactie op Facebook was de volgende: Goede tips, ook als je geen last hebt van rijangst. Vooral het wisselen van chauffeur schiet er bij ons nog weleens in. En ik wil niet generaliseren, maar meestal hebben mannen dat: ik rij wel, want het is druk enz enz. Alsof wij vrouwen niet in drukte kunnen rijden…
Mijn reactie en overtuiging hierop is:
Hoe kan je dan ooit relaxed op die autosnelweg rijden als je de mogelijkheid niet krijgt of neemt!
Als je de zin hierboven goed leest staat er ook mogelijkheid NEEMT. Je bent zelf verantwoordelijk en niet afhankelijk van anderen. Het gaat tenslotte om jouw vrijheid en onafhankelijkheid!
Ik kan niet invoegen.
Toen je het rijbewijs hebt gehaald heb je geleerd hoe je moest invoegen. En door de jaren heen is er een duiveltje op je schouder gaan zitten die je vertelt dat je het misschien maar beter kunt laten. Je gaat op zoek naar feiten die deze gedachte ondersteunen. En de overtuiging van het niet kunnen invoegen is geboren.
Rijles nemen?
Dat is een mogelijkheid. Naar alle waarschijnlijkheid zal de instructeur je vertellen dat het prima gaat. En daar ben je niet mee geholpen. Dat duiveltje schreeuwt nog steeds in je oor dat je het beter kunt laten. Een gevolg is dat het invoegen tijdens de rijlessen prima gaat. Echter stap je naderhand alleen in de auto dan is de kans erg groot dat het duiveltje je weer gaat toespreken en je weer terug bij af bent.
5 Praktische tips.
Heb je het gevoel dat je het aankan om alleen of met een goede bijrijder te gaan invoegen? Dan volgen nu de 4 praktische tips om relaxed in te voegen.
Tip 1.
Kijk op de invoegstrook als eerste over je linkerschouder, je wilt weten welke snelheid ze op de rechterrijstrook aanhouden. Vervolgens ga jij ook die snelheid rijden. ( meestal ligt deze rond de 100 km/h)
Tip 2.
Kijk naar het einde van de invoegstrook waar de vluchtstrook begint (rechts). Dit zorgt ervoor dat je een rechte lijn gaat rijden en niet gaat zwabberen op de invoegstrook. De snelheid gaat nog steeds richting de 100 km/h
Tip 3.
Tijdens stap 3 kijk je minimaal 3 x in de BINNENSPIEGEL. In die 3 x kijken kan je de snelheid aanpassen aan het verkeer op de rechterrijstrook (doe dit in de 4e versnelling zodat je je tempo kunt aanpassen. Zolang je de koplampen van de auto of vrachtauto in je binnenspiegel ziet kan je naar links. Let op dat je de snelheid zoveel mogelijk vasthoudt of verhoogd.
Tip 4.
Het moment is aangekomen, je hebt 3x gekeken in de binnenspiegel daar zie je de koplampen van een auto en de snelheid ligt rond de 100 km/h. Nu weet je dat je kunt invoegen. Dan is de laatste stap buitenspiegel en schouder. Je hebt nog steeds alle tijd. En je zet de richtingaanwijzer aan. Meestal zit je dan op driekwart van de invoegstrook.
Tip 5.
Nu is het belangrijk om de rust te bewaren. Je stuurt heel langzaam naar links. Iedereen heeft gezien wat je gaat doen. Je laat voorspelbaar gedrag zien. Het invoegen is compleet.
En omdat het zonnetje schijnt een extra tip.
Zodra je op de rechterrijstrook zit kijk dan meteen door in de spiegels en schouder zodat je eventuele vrachtauto’s meteen kunt inhalen.
Gebruik jij ook deze tips of heb jij in de loop van de jaren jezelf een andere techniek aangeleerd. Wie weet kunnen we hier eens sparren daarover.
Laat me weten in het commentaarveld hieronder welke technieken jij gebruikt.
Als dank voor je reactie geef ik je GRATIS een op maat gemaakte scan waarin je advies op het gebied van spanning tijdens het autorijden krijgt. (normaal €75,-)
ik kijk eerst bij de aanloop van de invoegstrook 1x druk of normaal en hopelijk geen vrachtwagen of nog erger twee achter elkaar , ik pas mijn snelheid aan en zoek in mijn spiegel naar een plekje er tussen te komen adrenaline stijgt ik probeer rustig te blijven binnenspiegel buiten spiegel schouder richting aan geven en de snel weg oprijden.weer gelukt denk ik dan , maar ik heb het gevoel dat ik iets doe waar ik met heel veel geluk de dood ben ontweken. vergelijkbaar met hoogtevrees.
Ik doe het wel want ik wil dolgraag leren autorijden, tussentijdse toets ging redelijk goed , maar nu het examen in zicht komt voel ik veel druk en komen allerlei angsten naar boven zoals , ik zie de fietser over het hoofd , waar ben ik aan begonnen, mijn instructeur denkt dat ik er niet bij ben, niets is minder waar en dat is erg deprimerend , het schiet niet op
ik rij niet vlot genoeg volgens hem.En alles gaat zo snel dat ik het overzicht voortdurend kwijtraak, en in mijn hoofd zit geen rust.
Hoi Marianne,
De theorie van het invoegen heb je al prima onder de knie.
Wat me opvalt is dat je al hoopt op geen vrachtwagens, dit betekent dat je onbewust al met die vrachtwagens bezig bent.
(Waar je op focused wordt groter)
De adrenaline stijgt en je probeert rustig te blijven, dit vertelt mij dat je al aardig gespannen bent voordat je überhaupt al iets gedaan hebt.
Tip: Let eens op je ademhaling, adem bewust naar je buik. Inademen door de neus (3 tellen) en uitademen door je mond in een tuitje (5 tellen)
Schenk hier de aandacht aan zeg tegen je instructeur dat je dit gaat doen en dat je het fijn vindt dat hij (omdat je dit oefent) wil meekijken.
Je zal merken dat dit veel rust geeft en de instructeur niet nodig hebt.
Deze techniek kan je altijd en overal toepassen.
Mooi is dat je je einddoel goed voor ogen hebt. Je weet dus waar je het voor doet.
De opmerkingen die je met de tussentijdse toets hebt gekregen neem je uiteraard ten harte.
Die druk je voelt is normaal en in veel gevallen zelfs oke.
Het gevolg van die druk kan zijn dat je als het ware blokkeert. Niet weten wat te doen en op het laatste moment een beslissing nemen.
Als dit herkenbaar is vraag dan eens aan je instructeur of je aan het begin van de rijles een makkelijke route mag rijden voor een 10-15 min. waarbij alleen goede punten worden benoemd. En daarna de route iets moeilijker maken waarbij de aandachtspunten beperkt blijven in ratio 2 positief 1 aandachtspunt 2 positieve punten.
Dit zal je meer zelfvertrouwen geven.
Die rust in je hoofd kan je krijgen door voor de rijles even 10 minuten te mediteren. Alles even laten voor wat het is.
Je zal merken dat je meer “ruimte” krijgt om na te denken. En zal je die fietser zien waarvan je nu denkt dat je hem niet ziet.
Het overzicht wat je voortdurend kwijt bent heeft vaker te maken dat je boven je capaciteit aan het werken bent.
Situaties overkomen je.
De praktische oplossing is echt extreem vroeg beginnen met kijken en handelen. Bij een rotonde bijvoorbeeld voor het waarschuwingsbord rotonde (driehoek met punt naar boven is 75 mtr.) al beginnen met handelen (je hebt dus al gekeken in de spiegels en schouder) en tijdens het gas loslaten je hoofd blijven draaien naar links rechts over de rotonde. Zo kan je vlot blijven doorrijden doordat je precies de plaats kan zien waar je ertussen wilt (vlot)
Weet dat je gedachten geen waarheid zijn en wel kunnen worden als je ze aandacht geeft of zelfs hardop zegt.
Marianne, mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.
Tot die tijd heel veel succes met je examen.