Wat betekenen toch al die afkortingen die in je auto zitten en wat doen ze allemaal? Afkortingen zoals E.S.P., B.A.S, A.B.S, L.K.A, eCALL, MVO, waar staan ze voor, wat doen ze en heb ik het nodig?
De bovengenoemde secundaire veiligheidssystemen zijn bedoelt om de bestuurder nog veiliger van A naar B te helpen zonder dat je het direct merkt. (vandaar het woordje secundair)
Uitleg
ABS: antiblokkeersysteem.
Dit is een elektronisch systeem die er voor zorgt dat de wielen van je auto blijven draaien wanneer je krachtig remt, bijvoorbeeld bij een noodstop.
Voordat ABS bestond werd er gezegd dat je in een noodsituatie “pompend” moest remmen. Dit systeem doet exact hetzelfde, alleen veel sneller en preciezer dan de bestuurder. Het is een fabel dat ABS je remweg verkort. De auto blijft wel wel bestuurbaar met ABS.
ESP/ ESC: electronic stability program / electronic stability controle
Dit systeem ondersteunt de bestuurder als deze in een slip dreigt te raken. Het systeem reageert onmiddellijk als de auto in een andere richting beweegt dan de stuurrichting aan geeft. Hierdoor zal het systeem een correctie uitvoeren, de auto stabiliseert en in de juiste richting wordt gestuurd.
Fabel 1: Je met ESP kan je harder door de bocht, want als ik ga slippen corrigeert de auto de bestuurder.
Fabel 2: Je met een ESP systeem niet uit de bocht kan raken. Wel dus, wees gewaarschuwd!
EBA / BAS: electronic brake assist/ Brake assist system. Oftewel Noodremassistentie.
Het systeem detecteerd een noodstop aan de manier waarop de bestuurder remt en zorgt er dan voor dat de maximale remkracht geleverd wordt. Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste bestuurders het rempedaal niet ver genoeg intrappen bij een noodstop. Met EBA / BAS wordt de kortst mogelijk remweg verzekerd.
Fabel is dat je met EBA / BAS een kortere remweg hebt.
L.K.A Lane keeping aid (rijstrook assistent)
Dit hulpmiddel zorgt ervoor dat bij onbedoeld overschrijden van een kant of rijstrooklijn, de auto zelf met een kleine stuurbeweging terug stuurt of een geluidssignaal geeft of een trilling aan het stuur.
Let op deze assistent werkt bijvoorbeeld niet in alle rij en verkeerssituaties weers en wegomstandigheden.
eCall
Emergency Call. Dit veiligheidssysteem in auto’s neemt na een ongeluk automatisch contact op met de 112-centrale. En geeft daarbij onder meer de precieze plek en het aantal inzittenden door. Met deze informatie kunnen hulpdiensten zich beter voorbereiden en snel ter plaatse zijn. Meer informatie
MVO
Motorvoertuigverlichting overdag. Dagrijverlichting is een meer gangbare benaming. Het zijn de lampen aan de voorzijde van de auto die meestal in de voorspoiler zijn verwerkt. Deze branden dus altijd tijdens het rijden. Deze maatregel en ESC dragen bij aan een vermindering van het aantal slachtoffers in 2020, Bron: Swov Schoon, C.C.; Reurings, M.C.B.; Huijskens, C.G.
En er zijn nog veel meer secundaire veiligheidsmiddelen die ondertussen zo gewoon zijn geworden dan we er niet eens meer bij stilstaan, denk maar eens aan een hoofdsteun.
Wat heb jij nu altijd al willen weten over de auto en nooit hebt durven vragen?
Nu is je kans!!!!
Laat je vraag achter in het reactieveld hieronder.
Beste Anesti,
Ik rij al jaren geen snelweg meer, wel alle andere wegen. Het gaat niet persé over bovenstaand onderwerp maar een vraag die me al heel lang bezighoudt en me ervan weerhoudt de snelweg op te gaan is: ben je een gevaar in het verkeer als je op de snelweg een paniekaanval krijgt ? Ik ga altijd langzamer rijden en krijg tunnelvisie. Dat ben je toch niet meer helder genoeg ok door te rijden ?
Beste Anita,
Dank voor je bericht en het is prima dat je hier vragen stelt (ook al is het niet onderwerp gerelateerd)
Een hele goede vraag stel je.
Ben je een gevaar als je op de snelweg een paniekaanval krijgt?
Je schrijft: Ik ga altijd langzamer rijden en krijg tunnelvisie. (dit is een feit)
Je schrijft: Dan ben je toch niet meer helder genoeg om door te rijden? (gedachte)
Aangezien je al meerdere keren hebt gereden met een paniekaanval en er niks gebeurt is (feit) denk ik dat je prima kan doorrijden.
Hieronder tips om rekening mee te houden:
1. De “negatieve” gedachten zorgen voor de paniek (deze kunnen de vorige dag of ver voor het autorijden al beginnen)
2. Rij tijdens je paniekaanval op de rechterrijstrook van de autosnelweg met ongeveer 85 km/h – 90 km/h wat prettig is.
3. Let op dat je afstand houdt van de voorligger (onbewust kan bumperkleven je even rust geven)
4. LAAT HET GEVOEL TOE! juist dat nare gevoel doorleven zal ervoor zorgen dat de paniek afneemt, duurt max 15 min.
5. Pas een rustige buikademhaling toe, leg eventueel een hand op je buik (in door de neus uit door de mond)
6. Zing een liedje mee met de radio of volg een interessant gesprek, afleiding werkt op dat moment prima.
Extra tip.
Mocht je twijfels hebben? vraag iemand met je mee en maak duidelijke afspraken wat er wel of niet gedaan mag worden in de auto.
Herhaling zorgt voor afname.
Succes!
Bedankt voor je reactie! Ik heb het al een paar keer op N wegen gedaan, gewoon doorrijden en dat gaf een goed gevoel !
Nu de snelweg nog. Laten gebeuren lukt me steeds beter en met jouw tips ga ik ervoor !
Super goed gedaan op de N wegen.
Dat gevoel mag er zijn.
Laat je dat (nare) gevoel toe dan zal deze afnemen.
Wil je het (nare) gevoel wegduwen dan komt het 2x zo hard terug.
Succes en hou me op de hoogte.