Het is op dit moment buiten meer dan 35 graden.
Waarschijnlijk zit je nu binnen met een koud glas drinken op de bank dit artikel te lezen.
Eigenlijk is het artikel van vandaag een “winter” artikel.
Juist omdat het vandaag gaat over slippen.
Waarom er toch voor gekozen om dit artikel midden in de zomer te plaatsen?
Ik heb gemerkt dat er veel onduidelijkheden zijn voor wat betreft het slippen van de auto en hoe dat te voorkomen.
Ook in de zomer!
En omdat ik graag naar je luister vandaag het artikel over slippen.
Wat is een slip?
Slippen is het fenomeen dat het wrijvingscoƫfficient overschreden wordt tussen band en wegdek.
In gewoon Nederlands: De band schuift over het wegdek als er teveel gestuurd of geremd wordt.
Feit
Het slippen van een auto heeft altijd een aanleiding en ja die aanleiding ben jezelf in 93% van de tijd.
5 grootste fouten
Onjuiste bandenspanning:
Dit is tevens de meest gemaakte fout.
Je herkent dit aan een wiebelig bochtengedrag, uiteindelijk breekt of de voorkant/achterkant uit waardoor de slip een feit is.
Controleer je bandenspanning maandelijks, gemiddelde spanning ligt tussen de 1.8 en 2.5 bar van alle banden.
Versleten vering:
Komt voornamelijk voor bij oudere auto’s
Je herkent dit aan een “stuiterende” auto je merkt dit zeer goed op een slecht wegdek.
De bochten voelen zeer direct aan, een beetje sturen en de auto verandert meteen van koers. De slip is de volgende stap.
Merk je een te direct stuurgedrag breng dan je auto naar de garage voor een snelle check (vaak gratis)
Verkeerde actie 1:
Door heel hard te remmen EN veel te sturen kom je ook in een slip.
Meestal is dit een voorwiel slip.
De oplossing is rem loslaten en kijken waar je naartoe wilt, het stuur volgt dan vanzelf.
Verkeerde actie 2:
Negatieve wegverkanting (in een bocht naar links ligt de buitenkant van de bocht lager dan de binnenkant)
Door een hogere snelheid wordt je als het ware uit de bocht geduwd.
Ga je remmen en meer sturen naar links, dan is het resultaat dat je met de neus van de auto verkeerd om komt te staan.
Verkeerde actie 3:
Olie op het wegdek (na een lange droge periode bij een eerste regenbui)
In een bocht zullen de wielen beginnen te glijden.
De oplossing hiervoor is HEEL voorzichtig snelheid verminderen en kijken waar je naartoe wilt.
Olie is te herkennen aan de verandering van kleur van het wegdek, denk aan een olievlek op water dit ziet er hetzelfde uit.
Lukt het van te voren om snelheid te verminderen dan meteen doen!
Laat me weten in het commentaarveld hieronder wat jij het aller spannendst vindt aan een slip. Dit kunnen ook gedachtes zijn. Ik vertel je of die gedachtes en of handelingen kloppen of niet.