Ja hoor, je ziet het gebeuren en de (negatieve) gedachten schieten door je hoofd.
1. ergeren en de chauffeur de meest verschrikkelijke ziektes toewensen.
2 Andere ziektes bedenken
3. Bumperkleven ( tja misschien helpt aanduwen een beetje)
4. En zo kun je er zelf nog wel een paar bedenken.Wat echt helpt en waardoor je relaxter achter je stuur zit ga ik je nu vertellen.
Hoe haal je zonder problemen een vrachtauto in?
En misschien wel het aller belangrijkste, hou het verkeer achter je goed in de gaten.
Kijk zeker om de 5 seconden in je binnenspiegel om RUIM van te voren te bepalen wanneer je gaat inhalen.
Als je je plaats hebt gevonden rij dan mee met de auto waar achter je wilt gaan rijden.
Zorg ervoor dat het onderlinge snelheidsverschil klein is.
Schuif rustig door naar de linker strook, hou hierbij goed in de gaten wat er op de linkerstrook 4 a 5 auto’s voor je gebeurt.
Rijden er meerdere vrachtauto’s achter elkaar haal deze dan bloksgewijs in. Zodat je er niet naast blijft rijden. (zoals in de foto)
Denk maar eens aan de gevolgen van een klapband of de dode hoek van de vrachtauto.
Op die manier zal hij rechts blijven rijden.Gaat hij toch naar links dan is even van het gas de oplossing, hij zal je niet raken omdat je achter hem reed.
Wanneer moet ik nu naar rechts?
Dat is een regelmatig terugkomende vraag.
Ik zal het duidelijk maken met het volgende voorbeeld.
Er rijden 2 vrachtauto’s op de rechtterrijstrook van de autosnelweg waar je eventueel tussen kunt gaan rijden.
Je plaats is tenslotte zoveel mogelijk rechts. En het heeft als voordeel dat je meer overzicht krijgt op de linkerrijstrook.
Schuif dan eens op en zodra je op de rechterstrook rijdt ga je tellen.
21,22,23,24 zodra je minimaal 4 tellen op de rechterrijstrook kan rijden heb je het goed gedaan.
Zijn het minder dan 4 seconden dan heb je geleerd, het vergt wat oefening en het zal je zelfvertrouwen geven om vrachtauto’s in te halen.
Het is een kwestie van oefenen.
Je hebt nu een handvat waar je gebruik van kunt maken!
Nu lees ik graag jouw tips om vrachtauto’s in te halen op de autosnelweg of heb je een vraag over hoe je het beste een vrachtauto kunt inhalen. Stel je vraag hieronder.
Laat het me weten in het commentaarveld hieronder.
Foto:"Inhalende Vrachtwagens" by josbert.lonnee is licensed under CC PDM 1.0
Mijn angst om vrachtwagens in te halen is nog niet helemaal verdwenen. Maar ik doe het wel. Ik weiger om die angst weer de baas te laten zijn . Hoe doe ik dat?
Voordat ik vanochtend de autoweg op ging heb ik eerst naar het filmpje gekeken dat Anesti opgenomen heeft tijdens mijn laatste “les” . Ik reed toen alleen en haalde verschillende vrachtwagens in. Dit filmpje liet me weer zien dat ik het kan.
Hierna ben ik de weg opgegaan en heb mezelf gecoached, hardop.” Kom maar, nu kan het. Niks aan de hand. Binnenspiegel. buitenspiegel en gas.”
Dit helpt mij om te blijven rijden en me aldoende steeds een beetje zekerder te gaan voelen.
Hoi Gerry,
Wat goed om te lezen dat je lekker op die autosnelweg blijft rijden.
En zo te zien blijft het filmpje lekker plakken en het zelf coachen ook. SUPER!!!
Had je er ook nog een muziekje bij? iets van shotgun of zo??
Je kan natuurlijk zeggen dat de angst nog niet helemaal is verdwenen je kan ook zeggen dat je alertheid voelt die je nodig hebt om op de autosnelweg te rijden.
Je kiest uiteraard zelf welke manier het beste bij je past.
De juiste mindset heb je.
Het zal zeker zo zijn dat je je nog zekerder gaat voelen!
Die laatste tip zou je niet moeten doen.
Als je weet dat hij links wilt, laat hem dan gaan. (Of haal in als dat kan) Gewoon afstand houden en niet vlak er linksachter. Wat voor zin heeft het als je niet kan inhalen dat je jezelf vlak linksachter de vrachtauto plaatst? Doordat de vrachtwagenchauffeur meer met jou bezig is, kan dat ook weer invloed hebben op de veiligheid.
Met alleen gas los duurt het even voordat je op veilige afstand zit. Niet doen dus. Al die tijd weet je niet wat daarvoor gebeurt. Je komt er echt niet eerder aan op je plaats van bestemming.
Blijf op ruim 2 seconden (bij 80 is dat minimaal 45 meter, maar liever meer) achter de vrachtauto. En haal in wanneer dat veilig kan.
Hallo Ron,
Als eerste dank voor je inzicht!
Graag leg ik je uit waarom je beter wel links achter de vrachtauto kan blijven rijden.
Het gaat om wat je ziet en waar je eventuele vluchtwegen zijn. Dit zorgt ervoor dat jij controle houdt over de situatie.
Veel mensen die rijangst ervaren willen juist dat controle gevoel.
Sociaal gezien kan je ervoor kiezen om de vrachtauto in te laten halen.
Geen probleem. Gevolg is dat je zicht naar voren weg is,(een gevoelig punt bij rijangst) Gevolg meer volgafstand tot vrachtauto.
Gevolg achteropkomend verkeer gaat vaker bumperkleven (gevoelig punt bij rijangst)
Wat voor zin heeft het als je niet kan inhalen dat je jezelf vlak linksachter de vrachtauto plaatst?
Stel je voor dat dat de vrachtauto een klapband krijgt of een “kleine” slinger maakt. Dan zit je er tegenaan.
Vandaar er links achter. Veilig voor beide chauffeurs.
Doordat de vrachtwagenchauffeur meer met jou bezig is, kan dat ook weer invloed hebben op de veiligheid.
Als de chauffeur in zijn linkerspiegel kijkt en ziet een hele rits auto’s op de linkerstrook dan mag je verwachten van een beroepschauffeur dat deze netjes rechts blijft rijden met voldoende volgafstand van zijn voorligger. Het issue veiligheid zie ik hier geen invloed op hebben.
Met alleen gas los duurt het even voordat je op veilige afstand zit. Niet doen dus. Al die tijd weet je niet wat daarvoor gebeurt.
Uit deze reactie maak ik op dat remmen een betere optie is?
Zodat het achteropkomend verkeer ook gaat remmen? met als gevolg filevorming?
Je weet tenslotte als de vrachtauto naar links gaat wat er ver voor je gebeurd.
Het moment dat je de vrachtauto toch naar links gaat is je rechtervoet bij de rem zodat snel ingrijpen mogelijk is.
Ron 2 seconden met een vrachtauto voor je is krap en meer volgafstand bij grote voertuigen is een stuk veiliger mee eens.
Ron, als aanvulling komt deze kennis uit een voortgezette rijopleiding. (geen standaard rijopleiding)
Deze kennis is daarop aangepast voor mensen die rijangst ervaren.
Fijn dat je actief meedenkt en reageert, zo maken we Nederland steeds een stukje veiliger.
Mijn reactie komt ook niet uit de lucht vallen. ik heb zelf al hondereen rijexamens met faalangstigen mogen doen. Ik weet dus een beetje waar je het over hebt.
Het gaat mij om deze opmerking.
” ter hoogte van zijn achterbumper (er vlak achter en links ernaast) ” Gaat de vrachtauto toch naar links, zit je er direct vlak achter.
Ik kan je vertellen dat deze positie veel problemen geeft als de vrachtauto toch besluit naar links te gaan.
Je aanname van remmen klopt niet. Je moet daar überhaupt niet willen.
En ook voorgezete rijopleidingen van tijd tot tijd herzien, getoets aan praktijk kan geen kwaad.
Zijn er onderzoeken doe jouw aannames onderbouwen. Die zou ik graag dan willen bestuderen.
Dank voor je snelle terugkoppeling.
Hallo Ron,
Dank voor je reactie Ron
De opmerking:” ter hoogte van zijn achterbumper (er vlak achter en links ernaast) ” Gaat de vrachtauto toch naar links, zit je er direct vlak achter.
Je schrijft dat dit veel problemen kan geven als de vrachtauto toch naar links gaat.
En wat als je naast de vrachtauto zit, ter hoogte van het achterwiel van de oplegger, of ter hoogte van het voorwiel?
Wat zijn daar de consequenties van?
En hoe vaak zien we dit?
(Lees gevolgen bij een klapband of het onzichtbaar zijn in de dode hoek)
Nu is er natuurlijk de mogelijkheid om nog meer ruimte te laten op de linkerstrook:
– Meer volgafstand tot voorligger.
– Meer ruimte voor de vrachtauto om naar links te gaan.
Wat ziet de achterligger?
Auto op linkerstrook rijdt langzaam (kan ik rechts voorbij?)
Bumperkleven ( sluit eens aan)
Je weet vanuit ervaring wat de gevolgen kunnen zijn.
Graag jou visie op deze opmerking: Je aanname van remmen klopt niet. Je moet daar überhaupt niet willen.
Het verkeer is dynamisch zo ook de kennis, we zijn het op dit punt eens.
Welke aanname van mij zou je graag verder willen bestuderen?