Vandaag is misschien wel het meest simpele onderwerp wat rijangst betreft en ook effectief om de spanning aan te pakken.
Het allerbelangrijkste wat je gaat lezen vandaag is: Heb je last van spanningen tijdens het rijden of doet je rug pijn na een uurtje sturen zoals

  • Verkrampte nek
  • Hoofdpijn,
  • Last van je enkel of knie

Deze klachten hebben een oorzaak!
En zijn relatief makkelijk op te lossen door de volgende tips toe te passen.

​Vaak wuiven we de klachten weg met ouderdom of slijtage wat vaak niet terecht is.

Met name de rugklachten komen veel voor tijdens het rijden. Vraag een willekeurige fysiotherapeut waar die rugpijn vandaan komt en waarschijnlijk zal de eerste vraag zijn van de fysiotherapeut zijn:
Heb je een portemonnee in je kontzak zitten tijdens het rijden?

Zo ja dan zit je (al vaak) jaren scheef op je stoel. Wat zorgt voor rugklachten.
Haal je broekzakken leeg voordat je in de auto stapt!
En gebruik de lendensteun als je die hebt (dat is die bobbel in je rugleuning voor de onderrug) Pas deze zodanig aan dat je een klein beetje steun voelt.

Stuurhouding

Een juiste zit/stuurhouding is het meest onderschatte onderdeel van het autorijden.
Je stapt in, zet de spiegels even goed en weg zijn we. Zo gaat het meestal in de praktijk.

Zonder de juiste aandacht te geven aan de zithouding en/of stuurhouding heb je niet het juiste gevoel en controle over de auto.
Zit je te ver naar achteren dan voel je niet wat de auto doet en je zicht is niet optimaal naar voren. Je kijkt als het ware tegen je dashboard aan. ( denk maar eens naar de petjes van 18 jaar) want het ziet er natuurlijk wel stoer uit!
Liggend rijden.

Dan hebben we nog de andere stuurhouding, dat is diegene die met de neus op het voorraam plakken.
Deze mensen willen alles heel graag zien.
Nadeel is dat je geen stuurvrijheid hebt wat ervoor zorgt dat uitwijken bijna niet mogelijk is.

Hoe dan wel?
​Belangrijk is dat je ontspannen in de autostoel zit.
Als eerste stel je ook de stoel in op de juiste afstand en verstel je daarna pas je spiegels.

Afstand: trap met je linkervoet het koppelingspedaal in tot de bodem, je knie moet dan licht gebogen zijn.
Leg je linkerhand bovenop het stuur ( 12 uur) je pols moet dan op het stuur rusten en je hand licht over het stuur heen vallen. schouderbladen houden contact met rugleuning!

  1. Stuurhoogte: bij veel moderne auto’s kan je het stuur in hoogte en diepte verstellen, dit kan je helpen bij punt 2. Let op dat het stuur niet te laag of te hoog staat. Stuur is op borsthoogte.
  2. Zithouding: als je zit dan past er een vuist tussen je knieholte en de stoel.
  3. De rug heeft volledig contact met de rugleuning en de bovenkant hoofdsteun is gelijk aan bovenkant hoofd.
  4. Als je het fijn vindt zoek dan met je rechterknie steun tegen de middenconsole ( automerk afhankelijk)
  5. Zet de linkervoet zover mogelijk aan de linkerkant vaak is hiervoor een plaats gereserveerd kijk maar eens goed. Als het lukt ook met de linkerknie steun zoeken tegen de deur.
  6. Stuurhouding: kwart voor drie, laat je ringvingers in de “spaken” van het stuur hangen en de duimen op het stuur ook dit is automerk afhankelijk.
  7. Gebruik zoveel mogelijk de doorgeef methode tijdens het sturen.
  8. Zithouding: een goede zithouding instellen kan dus wel even tijd in beslag nemen. NEEM DEZE TIJD !

Wat is het effect?

Door de bovenstaande punten toe te passen zie je misschien al een klein beetje wat je aan het doen bent.
Je zoekt namelijk zoveel mogelijk contact met je auto.
Kijk maar naar je knieën, duimen op het stuur, volledig rug contact en stuurhouding. Als we een kijkje gaan nemen bij de professionals zoals een groot aantal buschauffeurs / vrachtautochauffeurs dan zien we dit ook terug.
Kijk eens op bij de formule 1 of rally’s daar zitten de coureurs helemaal ingepakt om maar zoveel mogelijk contact met de auto te krijgen. Voor directiechauffeurs rijden op deze wijze verplicht en dat is niet voor niks!
Zij willen precies voelen wat de auto doet ofwel CONTROLE​ / COMFORT

Wat is jouw stuurhouding / zithouding en is deze daadwerkelijk ontspannen?
Laat jij je linker elleboog rusten of je rechterhand op de pook liggen?
Waarom wel of waarom niet en herken je de gevolgen van een andere stuurhouding?

Wat is jouw stuurhouding laat het weten in het commentaarveld hieronder
Jouw reactie is mij heel wat waard !

Heb jij nooit geleerd wat de doorgeefmethode is?

Check het gratis you tube filmpje en laat je vraag achter onderaan dit artikel.