Vooruit kijken in de achteruitkijkspiegel (en waarom dat lastig is)
Tijdens de rijles heb je wel tientallen keren gehoord.
Kijken.
Kijken voor het remmen
Kijken voor een kruispunt
Kijken als je gaat invoegen
Kijken als je gaat inhalen
Met een beetje geluk weet je ook waarom je moet kijken en heb je geen trucje geleerd.
Liever heb ik het over waarnemen, dat is waar je daadwerkelijk (de hoofdtaak) mee bezig bent.
Verschil tussen waarnemen en kijken
Waarnemen gebeurt in het directe gezichtsveld.
Kijken in het indirecte gezichtsveld.
Het directe gezichtsveld is het gedeelte wat je scherp ziet recht voor je.
Probeer maar eens strak voor je te kijken en merk op WAT je scherp ziet en wat niet.
Het onscherpe gedeelte is het indirecte gezichtsveld, je zal de vorm herkennen en misschien een beetje kleur.
Het laatste gedeelte is wat je denkt dat je ziet je kan zelfs achter je kijken door een mentaal beeld te maken, top-down denken
Hierover straks meer.
Leuk weetje: Vrouwen hebben een breder gezichtsveld dan mannen (verklaart ook waarom mannen hun hoofd draaien als ze naar een vrouw kijken) 😉
Kijken in Relatie tot verhoogde spanning / rijangst
Een verhoogde spanning met name op de autosnelweg komt juist door het waarnemen (hoofdbezigheid).
Dit waarnemen gebeurt met name vooruit, dit is dermate sterk dat achteruit kijken (nevenbezigheid) lastig is.
Je durft als het ware je blik niet los te laten.
Door al die (veelal) jaren “verkeerd” gekeken te hebben kan je autosnelwegangst / overmatige spanning ontwikkeld hebben.
Wat er opnieuw geleerd moet worden de eerste stap is kijken, het opnieuw prikkels opmerken in de binnenspiegel en daar op reageren.
Onbekende/nieuwe dingen herkennen heeft tijd nodig om te verwerken en zal in eerste instantie spanning oproepen.
De tweede stap in het proces is het opmerken van prikkels in de binnenspiegel. Dit gaat naar waarnemen in de binnenspiegel.
De spanning zal gaan verminderen.
De laatste stap in dit proces is het top-down denken, dat wil zeggen dat wat wordt waargenomen wordt vooral
bepaald door wat je verwacht.
Deze verwachting speelt een grote rol in het zelf blijven oefenen.
Heb jij ook last om op de autosnelweg te rijden en heb je het idee dat anderen er je niet tussen laten.
Of dat ze juist erg hard rijden en ongeduldig zijn? Probeer dan eens de bovenstaande stappen uit als je op de autosnelweg bent.
Laat je antwoord achter in het commentaarveld hieronder en ontvang gratis de 10 meest pijnlijke fouten tijdens het invoegen in pdf formaat
Bij het kijken wil ik steeds controleren of ik het wel goed gezien heb, waar de pook zit en of waar de pedalen zitten. Het lijkt steeds meer op een controletic.
Hallo Irene,
Top dat je aan het oefenen bent!
Je hebt goed omschreven “een controletic”
Hoe dit aan te pakken?
1.Dwing jezelf bij een versnelling als je twijfelt om LANGZAAM de koppeling op te laten komen.
Als het toerental langzaam te hoog gaat worden trap je de koppeling weer in en schakel je zonder te kijken.
Daarna mag je kijken naar de pook.
2. Twijfel over de pedalen.
Vroeg reageren op een verkeerssituatie is het devies.
Zie je dat bijvoorbeeld dat voor je geremd gaat worden ga dan alvast met je rechtervoet voorzichtig naar een pedaal toe en druk deze zachtjes in
Je voelt aan het pedaal of je de koppeling hebt of de rem. Het komt echter zelden voor dat je met je rechtervoet de koppeling intrapt.
Ben je daar niet zeker van? Probeer dat eens in een stilstaande auto. Dus met je rechtervoet de koppeling intrappen.
Je zal merken dat dit bijna onmogelijk is.
Voor wat de koppeling betreft kan je het bovenstaande ook proberen als je stilstaat.
Heel veel DOEN geeft zelfvertrouwen!
Ik kijk te lang, want de auto die ik in m’n zij-en binnenspiegel zie aankomen, die rijd wel heel erg hard, kan ik er nog wel voor gaan? en zal hij op tijd remmen als dat nodig is? …en dan is het weer te laat want hij is inmiddels zo dicht bij dat ik dus zeker niet meer van baan kan verwisselen 😀
Hallo Mira,
Je schrijft zelf al dat je te lang kijkt.
Een tip: Liever 2x kort kijken dan 1x lang in de binnenspiegel (of vaker als dat nodig is) pas als je in de binnenspiegel zeker bent dat je kunt gaan, dan pas de buitenspiegel en schouder gebruiken.
En dan ook gaan.
Zit je op de linkerstrook controleer dan nog even in de binnenspiegel.
Gebruik binnenspiegel 70%
Gebruik buitenspiegel 20%
Gebruik schouder 10%
Dus de beslissing maak je in de binnenspiegel, daarna controleer je kort de buitenspiegel en schouder en schuif je op.
Houd bij deze kijktechniek je snelheid constant!